Powiaty i gminy
Aktualności
Informacja
Budowa Obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12
Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak wziął udział w konferencji prasowej poświęconej budowie obwodnicy Głogowa. Podczas spotkania w Głogowie została podpisana umowa na „Opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowego dla zadania pod nazwą: „Budowa obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12”.
W wydarzeniu wzięli udział m.in. Dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu Lidia Markowska, Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Głogowie Mariusz Kędziora oraz radny powiatu głogowskiego Jan Zubowski.
Droga krajowa nr 12 biegnie równoleżnikowo przez Polskę od granicy z Niemcami w Łęknicy do granicy z Ukrainą w Dorohusku, przez 6 województw: lubuskie, dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Przecina DK18 (na węźle Królów), A1 (na węźle Tuszyn) oraz trasy europejskie E372 i E373 (Polska – Ukraina). Całkowita długość DK12 wynosi 757 km, natomiast na terenie województwa dolnośląskiego liczy ok. 50 km i graniczy z województwami lubuskim oraz wielkopolskim. Przebiega przez centrum miasta Głogowa oraz okoliczne miejscowości: Dankowice, Nielubia i Serby. Na terenie miasta Głogowa ma przebieg uliczny i jest nieprzystosowana do przenoszenia istniejącego natężenia ruchu, w tym ruchu ciężarowego i tranzytowego. Wzmożony ruch samochodów ciężarowych związany jest z przemysłowym charakterem miasta. Nowo wybudowana obwodnica pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z terenu miasta Głogowa, a tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.
Umowa z wykonawcą STEŚ Obwodnicy Głogowa
Umowa na opracowanie projektowe została zawarta 22.08.2018r. z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o. z Gdańska. Wykonawca zobowiązany jest wykonać przedmiot umowy w terminie 38 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość kontraktowa zadania wynosi 5 632 170,00 zł brutto.
Zadaniem opracowania STEŚ jest przede wszystkim:
- wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia;
- uściślenie przebiegu tras trzech wariantów, które były wybrane na etapie „Studium Korytarzowego”;
- ustalenie parametrów technicznych obiektów budowlanych;
- umożliwienie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- ustalenie efektywności i optymalizacji kosztów budowy Obwodnicy.
Cele budowy Obwodnicy Głogowa
Głównymi zamierzeniami inwestycji jest poprawa przepustowości układu komunikacyjnego, która ma stanowić fragment połączenia drogi krajowej nr 12
z nowo wybudowaną drogą ekspresowych S3, na węźle Głogów Zachód, na terenie województwa dolnośląskiego. Obwodnica wyeliminuje ruch tranzytowy z terenu Głogowa, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego w obrębie miasta. W ramach budowy Obwodnicy planowana jest budowa nowego mostu przez rzekę Odrę w Głogowie, który będzie dostosowany do wymogów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w zakresie referencyjnego minimalnego prześwitu na poziomie 5,25m.
Wstępne parametry techniczne Obwodnicy Głogowa
Przewidywane parametry techniczne odcinka:
- długość odcinka około 20 km
- klasa techniczna drogi GP
- przekrój 2+1 (ostateczny przekrój uzależniony od poziomu natężenia ruchu)
- szerokość pasa ruchu 3,5 m
- szerokość pasa poboczy 1,5 m
- obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Wartość inwestycji jaką jest Budowa Obwodnicy Głogowa szacuje się na
ok. 750 mln. złotych. Realizacja zadania planowana jest w systemie „projektuj i buduj” w latach 2022-2025. Zadanie jest umieszczone w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014 - 2023.