Powiaty i gminy
Aktualności
Informacja
Ułatwienia w kwestiach meldunkowych
Od 1 stycznia 2013 r. zniesione zostaną niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego. Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje „Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw”.
Zgodnie z nowymi przepisami zniesiony zostaje obowiązek wymeldowania się w jednym urzędzie przed zameldowaniem w drugim. Wszystkie te czynności wykonane będą w tym samym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu.
Przy zameldowaniu nie będzie konieczne podawanie informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym czy przedkładanie książeczki wojskowej. Zniesione zostaną również sankcje karne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Dłuższy będzie także termin na zgłoszenie meldunku. Z aktualnych 4 dni, termin zostanie wydłużony do 30 dni.
Formalności meldunkowych w urzędzie będzie można dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika.Ponadto od 1 stycznia 2013 roku zniknie obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.
Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie będą mieli obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Nie będzie także obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów. Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016 roku.