- Informacje podstawowe
-
Wydziały
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Finansów i Budżetu
- Wydział Infrastruktury
- Wydział Prawny i Nadzoru
- Wydział Zdrowia
- Wydział Kontroli
- Wydział Nieruchomości, Rolnictwa i Środowiska
- Biuro Dyrektora Generalnego
- Wydział Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
- Biuro Administracji i Logistyki
- Biuro Wojewody
- Biuro Programów i Funduszy
- Państwowa Straż Łowiecka we Wrocławiu
- Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna
- Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
- Zespół Audytu Wewnętrznego
- Zespół Ochrony Informacji Niejawnych
- Zespół do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej
- Dyrektor Generalny
- Delegatury Urzędu
- Administracja
- Programy
- Zdrowie Publiczne
- Akty prawne
- Przetargi
- Ogłoszenia, obwieszczenia
- Projekty realizowane przez DUW
- Przeciwdziałanie przemocy domowej
- Regionalny System Ostrzegania
Powiaty i gminy
Oddział Zabezpieczenia Społecznego
Oddział Zabezpieczenia Społecznego
Kierownik Oddziału:
Arleta Nabielska
tel.: 71 340 67 99
Zastępca Kierownika Oddziału:
Anna Janiak
tel.: 71 340 69 87
Zadania Oddziału:
- ustalanie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zabezpieczenia społecznego, w tym dotyczących świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych;
- analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii;
- monitorowanie stanu pomocy społecznej województwa w oparciu o badania własne i zlecone, sprawozdania jednostek pomocy społecznej i organizacji pozarządowych, procedury systemu informatycznego, materiały statystyczne oraz skargi, zgłaszane potrzeby i wnioski dotyczące funkcjonowania pomocy społecznej;
- sporządzanie dla Wojewody, ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego, właściwego urzędu statystycznego sprawozdań jednorazowych i okresowych (miesięcznych, kwartalnych, rocznych), w tym finansowych, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego, z realizacji zadań w zakresie zabezpieczenia społecznego, w tym dotyczących świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych;
- określanie niezbędnych środków finansowych na realizację zadań z zakresu polityki społecznej w jednostkach samorządu terytorialnego, w tym monitorowanie stopnia wykorzystania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego;
- przygotowywanie wniosków do ministra właściwego do spraw finansów o pozyskanie dodatkowych środków z rezerw celowych budżetu państwa oraz przygotowywanie wystąpień w sprawie decyzji dotyczących zmian w budżecie Wojewody;
- zlecanie, w drodze umowy, organizacjom społecznym, Kościołowi Katolickiemu i innym kościołom, związkom wyznaniowym, fundacjom, stowarzyszeniom, pracodawcom oraz osobom fizycznym i prawnym zadań z zakresu pomocy społecznej oraz wspieranie ich, w tym również finansowe oraz kontrola jakości usług i prawidłowości wykorzystania środków finansowych przez te podmioty;
- wykonywanie zadań związanych z realizacją resortowych i rządowych programów wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działania kontrolne;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat oraz resortowych i rządowych programów rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym kontrola realizowanych zadań przez beneficjentów Programu Maluch+ edycja 2018 – 2021;
- wykonywanie zadań związanych z bieżącym naliczaniem i ewidencjonowaniem dotacji na realizację zadań z zakresu polityki społecznej, w tym świadczeń pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych przez jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe działające na terenie województwa, w tym nadzór nad wykorzystaniem dotacji przeznaczonych na realizację ww. zadań;
- współudział w opracowywaniu budżetu, w tym w układzie zadaniowym, na zadania zlecone w zakresie polityki społecznej, w tym opracowywanie materiałów do projektu ustawy budżetowej, ustawy budżetowej w zakresie dochodów i wydatków na zadania z obszaru pomocy społecznej i rodziny oraz wydatków w ujęciu zadaniowym; dokonywanie podziału kwot dotacji na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i rodziny dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego;
- realizacja zadań określanych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie oraz współfinansowanie i sprawowanie nadzoru nad jego funkcjonowaniem, w tym wykonywanie zadań administratora na szczeblu województwa dolnośląskiego w Centralnym Systemie Informatycznym Zabezpieczenia Społecznego (CSIZS), Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS), Rejestrze Jednostek Pomocy Społecznej (RJPS); Systemie Informatycznym Karty Dużej Rodziny (SI KDR) oraz Rejestrze Żłobków (RZ);
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji na finansowanie wypłat odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej dodatku energetycznego oraz sporządzanie, na potrzeby Wojewody i ministra właściwego do spraw finansów publicznych, sprawozdań jednorazowych i okresowych (kwartalnych), w tym finansowych, z realizacji zadania;
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem powiatom i samorządowi województwa dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w tym na utrzymanie stanowisk pracy, w obszarze spraw społecznych oraz nadzorowanie merytoryczne ich realizacji;
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem samorządowi województwa dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w tym na utrzymanie stanowisk pracy, w obszarze działalności gospodarczej na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz zadań wynikających z ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego oraz nadzorowanie merytoryczne ich realizacji;
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem samorządowi województwa dotacji na realizację zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego i innym podmiotom, w zakresie zadań należących do merytorycznej właściwości Oddziału;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach o nadanie, przedłużenie i utratę statusu centrum integracji społecznej, a także prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Centrum w zakresie prawidłowości realizacji reintegracji zawodowej i społecznej, zgodności tej działalności z wymaganiami stanowiącymi podstawę przyznania statusu CIS oraz wypełnianiem przez CIS obowiązku sprawozdawczego na podstawie ustawy o zatrudnieniu socjalnym;
- prowadzenie rejestru centrum integracji społecznej oraz sporządzanie sprawozdawczości;
- wykonywanie zadań związanych z realizacją przez jednostki samorządu terytorialnego resortowych programów wsparcia osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, w zakresie zadań z obszaru zabezpieczenia społecznego, w tym działania kontrolne;
- koordynacja działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej;
- realizacja zadań związanych z zabezpieczeniem środków finansowych z budżetu państwa niezbędnych do udzielania pomocy finansowej dla repatriantów;
- wykonywanie zadań wynikających z rządowych i resortowych programów z zakresu zabezpieczenia społecznego skierowanych do jednostek samorządu terytorialnego;
- sporządzanie analiz i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu Wojewody w zakresie działania Oddziału.
liczba wejść: 534