- Informacje podstawowe
- Wydziały
- Dyrektor Generalny
- Delegatury Urzędu
- Administracja
-
Programy
- Pomoc Ukrainie
- Program rządowy „Rodzina 500 plus”
- "Mieszkanie +" - Krajowy Zasób Nieruchomości
- Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
- Telefon interwencyjny dla użytkowników dróg
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Historia i Pamięć
- INTERREG
- Razem bezpieczniej
- Bezpieczna i przyjazna szkoła
- Bezpieczna+
- Posiłek w szkole i w domu
- Program Dożywiania
- Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch”
- Krajowy Plan Działania Przeciwko Handlowi Ludźmi
- Informacja o możliwości uzyskania pomocy przez osoby pokrzywdzone przestępstwem
- Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2023
- Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej
- Program wspierający rozwiązywanie problemu bezdomności
- Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin
- Rządowy Program dla Rodzin Wielodzietnych
- Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych
- Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020
- Rządowy program "Książki naszych marzeń"
- Program Wieloletni „Senior+”
- Opieka 75+
- Program "Dobry Start"
- Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020
- Niepodległa
- Fundusz Solidarnościowy
- Program Osłonowy – Wspieranie JST w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19
- Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez Wsparcie Lokalnej Infrastruktury Drogowej
- Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019
- Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 - 2030
- Program rozwoju rodzinnych domów pomocy
- Dodatki mieszkaniowe COVID-19
- Korpus Wsparcia Seniorów
- Wspólne rozwiązanie zarządzania kryzysowego i współpracy sił bezpieczeństwa w ramach fali uchodźczej osób z Ukrainy na granicy czesko-polskiej
- Zdrowie Publiczne
- Akty prawne
- Przetargi
- Ogłoszenia, obwieszczenia
- Projekty realizowane przez DUW
- Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
- Regionalny System Ostrzegania
Powiaty i gminy
INTERREG
Informacje podstawowe dotyczące Programu Współpracy Interreg Polska – Saksonia 2014-2020
11 czerwca 2015 r. Komisja Europejska zaakceptowała Program Współpracy Interreg Polska – Saksonia 2014-2020.
Program realizowany jest po stronie polskiej na terenie podregionu jeleniogórskiego w województwie dolnośląskim oraz powiatu żarskiego w województwie lubuskim, a po stronie niemieckiej – na terenie dwóch powiatów (Landkreise) Kraju Związkowego Saksonia (Görlitz i Bautzen).
Program współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (budżet Programu wynosi 70 mln euro) oraz środków krajowych – prywatnych i publicznych, które zapewniają beneficjenci (wkład własny).
Głównym celem Programu jest pogłębienie współpracy dla przezwyciężania barier rozwojowych na pograniczu polsko – saksońskim. Wspierane będą wspólne transgraniczne projekty, przyczyniające się do rozwiązania wspólnych kluczowych problemów i podejmujące wspólne wyzwania, jakie dotyczą rozwoju pogranicza polsko – saksońskiego, a które tylko przy udziale partnerów z obu państw członkowskich mogą zostać skutecznie i efektywnie podjęte i/lub rozwiązane.
Dla realizacji powyższego celu przewidziano następujące osie priorytetowe Programu:
- Oś Priorytetowa I - Wspólne dziedzictwo naturalne i kulturowe (wsparcie z EFRR: 21,7 mln EUR),
- Oś Priorytetowa II - Mobilność regionalna (wsparcie z EFRR: 13,6 mln EUR),
- Oś Priorytetowa III - Edukacja transgraniczna (wsparcie z EFRR: 10,14 mln EUR),
- Oś Priorytetowa IV - Współpraca partnerska i potencjał instytucjonalny (wsparcie z EFRR: 20,36 mln EUR).
Maksymalna wysokość dofinansowania projektów wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych.
W Programie będzie również funkcjonować Fundusz Małych Projektów realizowany przez polskie i niemieckie biura Euroregionu Nysa.
Podstawowym gremium decyzyjnym Programu jest Komitet Monitorujący (KM). Członkami KM są przedstawiciele Polski i Saksonii, szczebla rządowego, regionalnego i lokalnego oraz przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych i społeczeństwa obywatelskiego. KM czuwa m.in. nad prawidłową i efektywną realizacją Programu, a także jest odpowiedzialny za wybór projektów do dofinansowania.
Funkcję Instytucji Zarządzającej (IZ) pełni polski minister właściwy ds. rozwoju regionalnego. IZ jest odpowiedzialna za zarządzanie i wdrażanie Programu w imieniu państw uczestniczących, zgodnie z przepisami prawa UE oraz krajowymi. Ponadto, IZ wykonuje funkcję Instytucji Certyfikującej (IC), tj. w tym zakresie odpowiada w szczególności za certyfikację wydatków w ramach programu do KE.
W realizacji zadań, wynikających z przepisów UE, IZ jest wspierana przez Instytucję Krajową (IK) – Saksońskie Ministerstwo Środowiska i Rolnictwa. IK jest dla IZ partnerem we wszystkich kwestiach wdrażania Programu w niemieckiej części obszaru wsparcia, pełni zadania koordynujące i uzgodnieniowe w partnerskiej współpracy z IZ oraz wspiera ją w realizacji programu po niemieckiej stronie.
Instytucją odpowiedzialną - w ramach Programu - za bezpośredni kontakt z wnioskodawcami i beneficjentami w kwestii przygotowania, realizacji i rozliczenia projektu jest Wspólny Sekretariat (WS). WS przeprowadza proces naboru i oceny wniosków o dofinansowanie. Jego zadaniem jest również informowanie społeczeństwa o Programie – o jego celach, rezultatach, wynikach, efektach. Ponadto wspiera KM, IZ i IK w realizacji ich zadań. Siedziba WS znajduje się we Wrocławiu.
Ponadto, w ramach Programu został utworzony Regionalny Punkt Kontaktowy (RPK) w Görlitz, który wspiera działania WS. RPK udziela konsultacji beneficjentom w kwestiach dotyczących procesu składania wniosku, realizacji projektu oraz sprawozdawczości, prowadzi także szkolenia oraz doradza potencjalnym wnioskodawcom. Przekazuje również na życzenie wnioskodawcy dokumenty do WS oraz realizuje zadania związane z promocją i informacją programu.
Wydatki poniesione w projekcie muszą zostać zweryfikowane przez niezależnego kontrolera pod kątem prawidłowości i zgodności z prawem. W tym celu państwa członkowskie – Polska i Saksonia utworzyły system kontroli pierwszego stopnia. Określa on Krajowych Kontrolerów, którzy są uprawnieni do weryfikacji wydatków zadeklarowanych przez partnerów projektu. Podmiotem wyznaczonym do wykonywania zadań w zakresie kontroli I – go stopnia po stronie polskiej, na obszarze województwa dolnośląskiego jest Wojewoda Dolnośląski.
Szczegółowe informacje oraz aktualne dokumenty znajdują się na stronie internetowej Programu
Zgłaszanie nieprawidłowości, w tym w szczególności nadużyć finansowych
Krajowy Kontroler zobowiązuje się przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych na najwyższym poziomie, zasad rzetelności, obiektywizmu i uczciwości oraz pragnie być postrzegany jako przeciwny nadużyciom i korupcji w sposobie prowadzenia swojej działalności.
Każda informacja dotycząca nieprawidłowości, w tym w szczególności nadużyć finansowych związanych z realizacją Programu Współpracy Interreg Polska – Saksonia 2014-2020 może być zgłaszana bezpośrednio do Instytucji Zarządzającej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: nieprawidlowosci.EWT@mr.gov.pl
W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
Szczegółowe informacje dotyczące informowania o podejrzeniu wystąpienia nadużycia finansowego zostały zawarte w podręczniku pn. Zwalczanie nadużyć finansowych w programie INTERREG Polska-Saksonia 2014-2020.