Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności 112

Centrum Powiadamiania Ratunkowego - często zadawane pytania

Czym jest zgłoszenie alarmowe?

Przez zgłoszenie alarmowe należy rozumieć informację o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Jak zgłaszać zdarzenie alarmowe?

Dla operatora numeru alarmowego najważniejszą informacją jest lokalizacja zdarzenia, która powinna zostać przekazana sprawnie i precyzyjnie (województwo, powiat gmina, miejscowość, ulica, nr domu, lokalu, piętro). W sytuacji, kiedy zdarzenie zlokalizowane jest na drodze, najważniejszymi informacjami będą numer drogi oraz jej kilometr.

Drugą istotną informacją są szczegóły zdarzenia, o które zapyta operator numerów alarmowych. Pytania mają na celu skategoryzowanie oraz określenie rodzaju zagrożenia w celu przekazania informacji do odpowiednich służb.

Kolejnym etapem zgłoszenia jest podanie danych kontaktowych zgłaszającego, co pozwala, jeżeli wystąpi taka potrzeba, na kontakt ze strony służb (np. w przypadku trudności z dojazdem na miejsce zdarzenia).

Sprawne przekazanie informacji o zdarzeniu wiąże się w zasadzie z odpowiedzią na trzy  podstawowe pytania:

- gdzie zdarzenie ma miejsce,

- co się dzieje, jakiego typu jest to zdarzenie,

- kto jest osobą zgłaszającą zdarzenie.

Operator adekwatnie do zaistniałego zdarzenia może zadać inne pytania uzupełniające. Ważne jest, aby odpowiadać na nie spokojnie i nie rozłączać się do czasu potwierdzenia, że zgłoszenie zostało przyjęte.

Jak długo nagrania rozmów przechowywane są w systemie teleinformatycznym?

Dane przechowywane są w systemie przez 3 lata.

Kto może wnioskować o udostępnienie nagrań rozmów zarejestrowanych w systemie teleinformatycznym CPR?

Nagranie rozmowy oraz dane zarejestrowane w systemie teleinformatycznym CPR w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym (dane dotyczące treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrania rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, dane osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycje geograficzne, informacje o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skrócony opis zdarzenia) udostępniane są na wniosek sądu, prokuratury lub Policji.

Kto może zostać operatorem numerów alarmowych?

Operatorem numeru alarmowego może zostać osoba, która:

  1. posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
  2. posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym;
  3. ukończyła szkolenie podstawowe dla operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin;
  4. posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym obsługę zgłoszeń alarmowych;
  5. korzysta z pełni praw publicznych;
  6. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe

Dodatkowo ważne cechy to: komunikatywność, kreatywność, decyzyjność, asertywność, cierpliwość, umiejętność słuchania, opanowanie, odpowiedzialność, dyscyplina, umiejętność pracy z wykorzystaniem sprzętu teleinformatycznego.

Czym grozi blokowanie linii alarmowej?

Zgodnie z Art. 66 ust. 1 i 2 Kodeksu wykroczeń wywoływanie niepotrzebnej czynności fałszywą informacją, wprowadzanie w błąd służby, bądź złośliwe blokowanie linii alarmowej podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych. Ponadto, jeżeli wykrocznie spowodowało niepotrzebną czynność można orzec dodatkową grzywnę w wysokości 1000 złotych.

 

liczba wejść: 3398